Opstart af ny virksomhed kan koste dyrt, men det skal i høj grad ses som en investering, der i sidste ende hjælper dig og din virksomhed i den rigtige retning. I den forbindelse er indretningen af kontoret også en post, der ikke må undervurderes. Det er nemlig her, du og dine ansatte får jeres daglige gang.
Først skal de grundlæggende ting være på plads
I et kontorlandskab er der behov forskellige ting, men først og fremmest vil vi stille dig spørgsmål om, hvordan dine lokaler ser ud på nuværende tidspunkt? Dette kommer naturligvis an på mange praktiske faktorer i forbindelse med udlejning og lignende, men det er her, planlægningen starter. Her skal du (gerne med en professionel) vurdere, om dele af kontoret skal renoveres eller have en kærlig hånd, inden der bliver lagt fokus på indretningen. Der skal bl.a. være tænkt på udluftning, vinduer, radiatorer, køkken, bad og lignende for, at arbejdsmiljøet er i top. Regler angående dette kan du finde i arbejdsmiljøloven.
Indretning, indretning, indretning
Et andet vigtigt punkt på dagsordenen er investering i gode kontorstole, borde, computere, og artikler til kontoret. Dette er blot nogle af de ting, der ikke må mangle på et kontor. Inspiration til artikler til kontoret kan du eksempelvis finde på Redoffice Scan Office. Her kan du få et overblik over, hvilke forsyninger der kan være brug for på et kontor.
Læg et budget
Med et overblik i bagagen kommer tiden nu til, at du skal lægge et budget for, hvad der skal bruges penge på. Med et velovervejet budget, kan du hurtigt vurdere, hvor mange penge du har brug for at låne, hvis dette er aktuelt for dig. Et lån skal nemlig være velovervejet. Nogle af posterne, vi har benævnt i artiklen vil være engangsposter, mens andre er løbende udgifter, hvorfor dette også er noget, du kan have med i dine overvejelser.